its me!!!!

its me!!!!

Jom Tengok Ada Apa Di Sini??

Saturday 12 July 2014

Home Sweet Home Is Coming...Alhamdulillah :)

Allah adalah sebaik-baik perancang!!!!
Ya it happen to me...
dan kita kena percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya
aku kalo nak cerita bab rumah ... macam2 hal lah!!!
siap rugi 3 ribu hengget lagi tau sebab dah bayar deposit
alkisahnya cenggini...before kawen lagi aku dengan husband dah plan
kalo boleh after kawen nak stay asing..konon nak berdikari lah!!
so hari-hari aku mesti hadap mudah.com nak cari rumah
And finally jumpa..excited gilosss nak p tawaf rumah tu
apartment tu aku beli dari owner sendiri....rumah tu baru siap
owner pun beli for investment ja!!!untung kat dia la kan
Bila dah tengok memang aku berkenanlah dengan susun atur bilik
hall and kitchen dia  ....yang aku tergedik-gedik  sangat nak beli 
sebab balcony apartment tu luas k
balcony hall bersambung dengan bilik no 3
maksudnya bila no 3 ada sliding door dan boleh keluar terus ke balcony
rumah hujung ja layout dia mcm tu...
kalo yang lain hanya ada balcony kat hall sahaja
so kami pun deal...owner cakap kena bayar 2%
so bayar jer la kan....sebab memang dah suka!!!
bila loan dah approved almost dah nak sign letter offer
ada kawan husband bagitau katanya area situ banyak charlie!!!
lagi tinggi lagi banyak...tau tak apa itu charlie??? cer google
bila dengar macam tu aku rasa takut...sebab binatang tu memang bahaya
because of that aku cancelled sign letter offer
dan duit deposit aku pun burn sekali
kalo ikut law memang owner tak boleh bg balik kan
tapi bila pikir owner tu melayu...aku rasa dia sangat kejam!!!
kalo dia refund balik separuh duit deposit tu ok jugak kan
ini tidak...memang aku tak halal duit aku tu!!!

Dari situ aku percaya mungkin ada hikmahnya kenapa aku tak dapat rumah tu
walopun duit aku melayang macam tu ja..aku anggap bukan rezeki!!!
itu kisah 2011

Lepas tu 2013 habis jer pantang 
aku almost nak beli rumah double storey di bertam
sememangnya nak elak beli rumah area situ
 sebab jauh la husband nak pegi keja
kesian laki aku letih atas jalan ja nanti
tapi memikirkan harga rumah yang naik macam nak gila
so aku nekad nak beli jugak sebiji rumah...
waktu tu price umah tu 313 ribu kot
pada waktu yang sama aku still daftar nama untuk new project
maksudnya di location yang aku pikir easy untuk aku dan husband travel
waktu nak apply loan rumah ni aku macam acuh tak acuh je
lepas tu aku bincang dengan husband apa kata kita hold dulu
macam jauh sangat la nak travel dari bertam ke penang 
pikir macam-macam kemungkinan lah
so aku cancelled...no deposit k!!! hehe

Dan alhamdulillah pada bulan April 2014
dapat panggilan dari pemaju untuk rumah 2 tingkat
di taman sungai dua utama...fasa 3..laction tip top la
Waktu dapat call tu menjerit-jerit aku k...memang teruja sangat
tak sangka boleh dapat sebab masa register nama
waiting list dah beribu-ribu...kuasa Allah kan
actually rumah ni centre la between rumah mak and MIL..perfect!!
so the next day terus pergi pilih lot and apply loan
pemaju siap update corner lot memang dah habis orang ambik
aku ok ja intermediate pun dah ok...asai ada rumah..
bila loan approved terus kena bayar 10% dep and lawyer fees
Alhamdulillah Allah permudahkan urusan kami 
So semua dah setel dijangka 2016 rumah akan siap
Happy me!!!!


Layout untuk bahagian atas..ada family hall 
dah terbayang- bayang macam mana nak buat nanti


Layout bawah


by the way ini show house untuk fasa 2
untuk fasa 3 semua sama kecuali window untuk master bedroom tu jadi 4 panel


boleh parking 2 bijik keta teros...so tak payah gaduh
keta sapa nak letak dalam kan...and ada sikit ruang utuk bercucuk tanam gitu
iols nak buat mini garden nanti...cewwahhhhh




Last month pergi melawat tapak projek
macam nak siap dah ni...silap-silap 2015 dah boleh masuk
hehe...apa pun sekarang kena saving balik sebab nak masuk rumah
pun banyak tau nak guna duit
Nak pasang grill lah..kitchen...ceiling...
and of coz timber flooring....

Moga Allah murahkan rezeki kami suami isteri
Moga Allah permudahkan urusan kami
Aaaminn
Ini rezeki anak sulong...thanks ihsan sebab aminkan doa mama

love
cikpuansuri


2 comments:

  1. kak duk fasa 2..alhamdulillah location mnarik wlupun jauh ckit nk berulang keja d pulau..

    ReplyDelete